Stallströ & Mockning

Det här blir ett litet åsiktsinlägg om stallströ och mockning, jag tror att det kan vara rätt intressant att läsa och jag blir väldigt glad om du läser hela och sedan kommenterar det!

Stallströ, kanske ett av hästens viktigaste grejer. Men självklart är det viktigt för dig också, det ska kännas bra att mocka i och inte bli tungt.
Det finns många olika slags strön och här är dem mest kända.
* Torv
* Torvmixfräsht
* Spån
* Halm
Jag tänkte göra så att jag skriver lite om en i taget, och sedan efter det om mockning!
Torv

Torv står vi på i siggesta och det funkar bra. Lätt att mocka i och luktar ganska rent, lätt att bli av med skulle jag gissa! Suger upp kisset bra.
+ Plus: jätte lätt att mocka i.
- Minus: Kan bli mörkt och se ofräsht ut i boxen.
Torvmix

I princip som torv fast med inslag av spån. Ger ett ljusare intryck, dock svårare att bli av med tror jag. Känns likadant att mocka med torvmix som spån, torvmix stod vi på förut!
+ Plus: Ljusare och lätt att mocka i.
- Minus: Halvsvårt att bli av med antagligen (vill inte påstå det men jag tror det var därför vi slutade med torvmix)
Spån

Fräsht, men många har sagt att det är svårt att mocka i, andra tycker det går jättebra. Har ingen större erfarenhet av spån, förutom att det luktar blä när det är kiss och omockat, medans det är hur fräsht som helst och luktar gott när det är mockat. Skulle tro att det är svårare att bli av med.
+ Plus: Ljust & Fräsht
- Minus: Svårt på många sätt.
Halm

Ush! Suger att mocka i, är verkligen jättesvårt. Däremot är det bra för hästen då dem kan hålla sig sysselsatta. Men jag skulle inte sätta min häst på halm. På tok för jobbigt!
+ Plus: Ser ljust ut plus bra för hästen.
- Minus: Svårt att mocka i.
(samtliga bilder från google.se)
Mockning

Jag mockar alltid såhär:
Tar ut Cooper ur boxen, ställer honom i gången, går in i boxen. Tar upp allt bajs jag ser och även kiss ifall jag ser något. Gör sen en kal plätt i mitten av boxen, en hel torvfri zon, ungefär en kvadrat meter stor. Tar sedan och börjar ta torv från sidorna och sila över den torvfria zonen, tillslut ligger det ingen torv kvar i boxen utan allt ligger i mitten, i en stor hög. Sprider ut, och klart.
Jag mockar alltid väldigt torvsnålt och noggrant. Där lever ju någon!
Det kallas pyramid mockning.
Skrivet av Vilma
Så, vad tycks? Jag tycker det blev okej. Kommentera, och skriv även vad DU tycker nästa åsikt ska handla om.

Kommentarer

Kommentera du också!

Namnet var...:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt och osynligt)

Blogg eller hemsida?

Skriv vad du vill:

Trackback
RSS 2.0