Ascona

Hade ju lovat ett inlägg om min fd. medryttarponny Ascona.

Jag började rida Ascona i början av sommaren 2010, då min ridlärare behövde hjälp med henne. Min ridlärare, Nicole, hade hyrt henne för att ta ett föl av henne, och ca. en månad efter så behövde Nicole hjälp att sätta igång Ascona. Jag tackade ja, för ridning är alltid något man vill ha mer av + så hade hon ett litet föl, Alejandro.

Jag red Ascona 3-4 gn i veckan under ungefär hela sommaren, fast det var långt att åka. Tog ca. 1 ½ timme, dessutom var hon sjukt känslig för bromsar, så jag gick upp ca 6 ungefär varannan dag. Men jag älskade att rida Ascona, det var grymt kul.

Träffade även Asconas ägare under sommaren, Elin, en sjukt trevlig tjej som gick på hästgymnasium i Skara.

Till hösten så blev Nicoles häst Zenobia sjuk, så Ascona flyttades till Zenobias gamla box på Siggesta, och Zenobia fick flytta hem till Nicole, där Ascona stått. Asconas fölis, Alejandro eller Pyret som han kallas, följde också med.

Jag blev halvfodervärd till Ascona då jag red henne 3 gånger i veckan och tog hand om henne. Ascona lärde mig sjukt mycket, hon var väldigt rolig och varierande att rida. Dock var hon väldigt omusklad och fet vilket var svårt att träna upp och bort.

Jag hoppade henne, red dressyr och ut. Hon var det bästa jag visste och Ascona betydde väldigt mycket. Sista gången jag red henne var en Onsdag, då jag hoppade henne.

Jag hade varit på Hawaii två veckor och när jag kom hem var det ungefär 1 vecka kvar tills hon skulle åka till sitt nya hem i Skåne.

För ett tag sen blev vi erbjudna att ta henne på halvfoder igen men vi valde att tacka nej eftersom att hon är triangelmärkt, ganska gammal och det skulle bli för mycket tid/pengar.

Ascona lärde mig verkligen att rida, hon var underbar och obeskrivlig. Inget kan beskriva den kärlek och tid jag lade ner på henne, hon var min bästa vän och kommer alltid vara det. ♥


Asconas Föl!

Har mer bilder, men känns lite jobbigt. Kan publicera om det finns intresse.


Kommentarer

Kommentera du också!

Namnet var...:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt och osynligt)

Blogg eller hemsida?

Skriv vad du vill:

Trackback
RSS 2.0